Alkohol i stres: toksyczna mieszanka, która coraz częściej rządzi życiem pracowników korporacji

fot. Pixabay

Przepracowanie, nadmiar obowiązków, brak perspektyw na dalszy rozwój kariery zawodowej i stres – to tylko niektóre realia, z którymi codziennie muszą mierzyć się pracownicy korporacji. Ludzka psychika jest krucha, a alkohol wydaje się być łatwą metodą na oderwanie myśli od stresu i porażek…

Skąd ten stres?

Według Richarda Lazarusa oraz Susan Folkman, autorów Transakcyjnej Teorii Stresu, „stres” to określona relacja między osobą a otoczeniem, oceniana przez daną jednostkę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby oraz zagrażająca jej dobrostanowi.

W skrócie mówiąc, to pewnego rodzaju lęk przed nieznanym, który wywołuje wątpliwości we własne kompetencje i umiejętności, co spotyka niemal każdego z nas w codziennej pracy.

Stan ten – wywołujący przyspieszoną pracę serca, migreny, skręty żołądka oraz przyczyniający się do bezsenności – jest niczym innym, jak konfrontacją posiadanych przez nas przekonań, wartości i umiejętności z wymaganiami, ograniczeniami oraz zasobami danej sytuacji.

Według badań wcześniej wspomnianych autorów, to właśnie te sytuacje wymagające konfrontacji z samym sobą, oraz wynikające z nich nieprzyjemne objawy fizyczne, popychają pracowników korporacji w stronę uzależnień.

Alkohol jako ucieczka od stresu

Każda nowa sytuacja, z którą musisz się zmierzyć w życiu jest wyzwaniem dla Twojej psychiki.

Czujesz niepewność, lęk, ale wiesz że musisz sprostać wyzwaniu, nawet jeśli nie masz gotowych wzorców postępowania, z których mógłbyś skorzystać? Wówczas bardzo przydatna okaże się determinacja oraz wiara we własne zdolności, dzięki której choć nie każdy dzień zakończy się sukcesem, będziesz w stanie następnego dnia znowu dać z siebie wszystko co najlepsze i ponownie dążyć do zamierzonego celu.

Jednak nie każdy człowiek jest w stanie oddzielić życie prywatne od zawodowego i nawet po opuszczeniu biura zamartwia się daną sytuacją cały wieczór.

Jednak spokojnie – przejmowanie się pracą jest naturalne. Prawdziwy problem zaczyna się wówczas, gdy szukając metody na wyciszenie irracjonalnych “podszeptów” pojawiających się w myślach, sięgasz po butelkę.

Pytanie, dlaczego tak dużo pracowników korporacji za panaceum na stresującą sytuację w pracy uważa właśnie alkohol?

Najpopularniejszym tłumaczeniem jest to, że „alkohol redukuje napięcie psychofizjologiczne i może służyć jako strategia radzenia sobie ze stresem”.

Rzeczywiście, alkohol minimalizuje napięcie i niemalże natychmiast pomaga zwalczyć lęk oraz strach, lecz stosowanie go jako regularnej metody łagodzenia stresu przynosi zdrowiu znacznie więcej szkód niż korzyści:

  • pogorszenie stanu zdrowia,
  • problemy w relacjach z najbliższymi,
  • gorszą kondycję fizyczną,
  • mniejszą efektywność w pracy,
  • choroby serca, problemy z ciśnieniem,
  • apatię, agresję i nadwrażliwość,
  • utratę kontroli nad własnym życiem,
  • zaniedbanie obowiązków,
  • nadpobudliwość i wiele innych.

„Uzależnienie od alkoholu” to nie pusty frazes, a potężna machina, która zbiera coraz więcej ofiar oraz krzywdzi każdego, kogo spotka na swojej drodze.

Polska – kraina stresem płynąca

Czy wiesz, że aż 85% aktywnych zawodowo Polaków odczuwa stres w pracy? Jedynie 11% społeczeństwa do swoich codziennych obowiązków podchodzi ze spokojem, a swoją pracę uważa za spełnienie marzeń i przyjemność.

Według przeprowadzonego na zlecenie firmy APD badania pt. ”The Workforce View in Europe 2017”, którego przedmiotem było zbadanie częstotliwości odczuwanego stresu w miejscu pracy, to właśnie wśród polskich pracowników wartość odpowiedzi “codziennie” jest największa spośród wszystkich ankietowanych krajów.

Wykres przedstawiający odpowiedź na pytanie: Jak często odczuwasz stres w pracy?

Źródło: newsweek.pl, „Polski pracownik zestresowany najbardziej w Europie. Ale i tak lubi swoją pracę”, M. Kaczmarczyk, 17.03.2017 r.

 

  • Przeciążenie pracą,
  • zbyt duża odpowiedzialność,
  • brak kontroli nad tempem oraz metodami pracy,
  • niepewność zatrudnienia,
  • niewielkie szanse na rozwój kariery,
  • praca po godzinach
  • to codzienność niemal każdego pracownika korporacji.

Pamiętaj jednak, że zatracając się w pracy, wyrządzasz krzywdę swojemu zdrowiu psychicznemu.

Stres zawodowy składa się z 3 komponentów:

  • Symptomów psychicznych (problemów z koncentracją, trudności z podejmowaniem decyzji, depresji)
  • Symptomów fizycznych (bólów głowy i żołądka, przyspieszonego tętna, nudności, zmęczenia, wypadania włosów, częstych przeziębień)
  • Symptomów behawioralnych (skłonności do nieprzemyślanych działań, izolowania się od innych, tików nerwowych, wycofania z relacji społecznych lub rodzinnych)

Najbardziej podatne na powyższe konsekwencje są osoby długotrwale narażone na stres, a więc głównie młodzi pracownicy korporacji, dla których posada w renomowanej firmie jest często pierwszą poważną pracą.

Chcąc udowodnić pracodawcy swoją wartość oraz utwierdzić go w przekonaniu, że jego zatrudnienie było właściwą decyzją, zatracają się w pracy i w każdym zadaniu dają z siebie wszystko, jednocześnie zapominając o granicach własnych możliwości i czyhających za rogiem konsekwencjach przepracowania oraz nadmiaru stresu.

Skoro o granicach mowa, to właśnie tutaj głos zabierają uzależnienia, a zwłaszcza najbardziej powszechne – uzależnienie od alkoholu.

W sytuacjach stresogennych alkohol wydaje się być ludziom idealnym rozwiązaniem – przecież dzięki niemu czujemy się beztrosko, a nasz humor od razu staje się lepszy. Jednak zapominamy o tym, że niezwykle łatwo jest przekroczyć dopuszczalną granicę, która prowadzi do prawdziwego uzależnienia.

Co więcej, wbrew pozorom, alkohol wcale nie pomaga na stres. Przeciwnie, jeszcze bardziej go potęguje!

Długotrwałe i intensywne picie przyczynia się do uwalniania coraz większych ilości kortyzolu i adrenokortykotropiny, co jest równoznaczne z zaburzeniem równowagi hormonalnej, która wpływa na sposób, w jaki organizm reaguje na stres.

Może więc wydawać Ci się, że obniżasz poziom panującego w Twoim organizmie stresu, podczas gdy dzieje się wprost przeciwnie – z każdym łykiem alkoholu sytuacja staje się coraz trudniejsza do opanowania, a Ty stopniowo tracisz kontrolę nad swoim życiem.

Objawy uzależnienia od alkoholu – sprawdź czy ten problem dotyczy Ciebie lub Twoich bliskich

Zespół uzależnienia od alkoholu rozpoznaje się na podstawie kryteriów diagnostycznych zawartych w klasyfikacji chorób ICD-10. Jeśli w przeciągu ostatniego roku, zauważyłeś u siebie lub bliskiej Ci osoby przynajmniej 3 z niżej przedstawionych objawów, to prawdopodobnie macie do czynienia z uzależnieniem:

  • Silne pragnienie lub przymus picia, tzw. głód alkoholowy.
  • Nieprzyjemna reakcja organizmu na brak alkoholu, tzw. zespół odstawienny – rozdrażnienie, sięganie po alkohol dla złagodzenia objawów.
  • Działanie w myśl zasady „im więcej, tym lepiej” – zwiększona tolerancja na alkohol, który stosowany jest przez osobę uzależnioną coraz częściej jako środek na rozluźnienie, odstresowanie i błogostan.
  • Trudności z kontrolowaniem ilości wypijanego alkoholu – zarówno w kwestii powstrzymywania się, jak i całkowitego zaprzestania picia. Osoba uzależniona nie potrafi powiedzieć sobie dość, a jej głód alkoholowy wymusza coraz większe dawki.
  • Rezygnacja z pasji, hobby, relacji i spotkań z innymi na rzecz spożywania alkoholu. Alkohol staje się priorytetem, zabiera coraz więcej czasu osobie uzależnionej i sprawia, że kompletnie zapomina ona o obowiązkach, rodzinie oraz zainteresowaniach.
  • Spożywanie alkoholu bez względu na problemy zdrowotne i negatywne sytuacje życiowe spowodowane uzależnieniem (np. utrata pracy, bliskiej osoby, zgubienie telefonu, itp.).

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Zamiast sięgać po kolejny kieliszek, wypróbuj któryś z podanych niżej sposobów na naturalną i co najważniejsze bezpieczną walkę ze stresem w pracy – choć wydają się oczywiste, większość z nas je zaniedbuje!

  1. Zacznij od odpowiedniego rozplanowania zleconych zadań – nie zatracaj się w pracy bez umiaru, wyznaczaj sobie realne terminy i cele, by uniknąć frustracji.
  2. Pij dużo wody – odpowiednie nawodnienie gwarantuje nie tylko zaspokojenie pragnienia, lecz także jasność umysłu.
  3. Staraj się urozmaicać swoją dietę – różnorodność potraw dostarczy niezbędnych substancji odżywczych, co zapewni Ci dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne.

Jednak uwaga – osobom zmagającym się z nadmiernym stresem odradza się spożywanie produktów pobudzających układ nerwowy i mięsień sercowy zwanych metyloksantynami, które zawarte są min. w kawie, herbacie, czekoladzie oraz napojach z orzeszków kola.

  1. Pamiętaj o przerwach – oderwij myśli i wyjdź chociaż na chwilę do sklepu lub zaczerpnij świeżego powietrza. Dotlenienie wpływa pozytywnie na uspokojenie!
  2. Mów o swoich obawach – jeśli jakaś kwestia budzi Twoje wątpliwości, nie bój się pytać i ustalać szczegóły. Dzięki temu nie będziesz trzymać w sobie negatywnych emocji.
  3. Utrzymuj dobre relacje ze współpracownikami – zła atmosfera potęguje stres i kiepski nastrój. W pracy spędzasz sporą część dnia, dlatego dbaj o dobre kontakty ze współpracownikami.
  4. Wypróbuj techniki relaksacyjne – znajdź chwilę by odprężyć swoje ciało oraz umysł: słuchanie muzyki, wyciszenie, wizualizacja lub medytacja sprawią, że nie tylko oderwiesz swoje myśli od pracy, ale też uspokoisz się i wyciszysz.
  5. Pamiętaj o zachowaniu równowagi między życiem osobistym oraz zawodowym – szanuj swój czas prywatny, spędzaj go z bliskimi i realizuj swoje pasje. Tylko w ten sposób nie pozwolisz na to, by praca zawładnęła całym Twoim życiem.
  6. Zadbaj o sen – przemęczenie oraz niewystarczająca ilość czasu na sen i odpoczynek nie tylko przyczyniają się do rozdrażnienia w ciągu dnia, lecz także wzmagają stres. Zazwyczaj mówi się o zalecanych 7-9 godzinach snu na dobę, jednak dla każdego wartości te są inne. Śpij więc tak… by się wyspać.

Jeśli żaden z powyższych sposób nie pomoże i alkohol nadal będzie dla Ciebie najskuteczniejszym panaceum na stres, nie zastanawiaj się dłużej, czy potrzebujesz pomocy. Jeśli tylko w Twojej głowie pojawiła się taka myśl – śmiało, skorzystaj z porady psychologa lub rozważ dołączenie do grupy wsparcia dla osób uzależnionych. Poznasz tam więcej sposobów na radzenie sobie z trudnymi emocjami oraz otrzymasz wsparcie podczas zrywania z tym niezwykle trudnym i wyniszczającym nałogiem.

___________________

Autorem wpisu jest Marta Zielińska, psycholog, założycielka Pomocy Psychologicznej Harmonia w Warszawie.

Zostaw komentarz!

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.